Ons ideaal van een vreedzame wereld en respect voor mensenrechten vraagt om versterking van de internationale rechtsorde. Een grotere representativiteit van het belangrijkste orgaan van de Verenigde Naties - de Veiligheidsraad- is daarvoor noodzakelijk. Maar ook andere internationale instituties moeten worden gemoderniseerd.
De Wereldhandelsorganisatie staat nu nog teveel in het teken van vrijhandel alleen, en wordt gedomineerd door het Westen. Wij zien handel als middel, niet als doel. Die handel moet dan ook eerlijk zijn en mogelijkheden bieden voor iedereen, rekening houdend met de schaarste van onze hulpbronnen.

Wij zien de wereldproblemen als een opgave voor ons allen. Zo raakt klimaatverandering alle wereldburgers.
En we kunnen er alleen gezamenlijk een oplossing voor vinden. Daartoe moet iedereen wel gelijke kansen krijgen. Dit betekent dat we als wereld de armoede drastisch moeten verminderen. Alleen dan kunnen we gelijkwaardig de aankomende wereldproblemen pareren. Organisaties als de Wereldbank en het Internationaal Monetair Fonds dienen hiervoor gedemocratiseerd en hervormd te worden. Nu geldt nog teveel dat wie betaalt het voor het zeggen heeft en wordt veel landen een niet passende blauwdruk opgelegd.