Mantelzorg, verschillende welzijnstaken, bestuurstaken van verenigingen of wijkaccommodaties, organiseren van evenementen etcetera. Deze zaken dragen bij aan ontmoeting, geluk en/of aan bestrijding van eenzaamheid. Al dit werk is niet direct in geld uit te drukken maar iedereen herkent het belang ervan. Het is onmisbaar en het draagt bij aan de hoognodige verbindingen in onze samenleving.

Prestatiedruk, salaris, ‘succes’ en consumptiepatronen leiden vaak tot het gevoel van ‘het hoofd boven water houden’. De druk(te) weerhoudt veel mensen van het doen van vrijwilligerstaken of het ontwikkelen van hun talenten.

Een basisinkomen draagt naar mijn mening bij aan een ‘ontspannen maatschappij’ waarin mensen meer voor elkaar doen zonder dat daar meteen een prijskaartje aan hangt. De bestaanszekerheid die een basisinkomen biedt, biedt vele mensen de rust die ze nodig hebben om andere mensen te helpen, talenten te ontplooien of om zich op een andere manier in te zetten voor de samenleving. Vanwege geringere (prestatie)druk kan dit leiden tot meer ontspanning en creativiteit in onze samenleving.

Het basisinkomen leidt tot meer gelukkige mensen!

Geert Gabriëls
Nr. 15 Kandidatenlijst GroenLinks